Harold Janssen

Oprichter van DeLimes en organisatieactivist van het eerste uur. Vaak verbaasd over wat anderen doodnormaal vinden.

Harold Janssen (1954) studeerde chemische technologie, journalistiek en psychologie. Belangrijker dan dat vindt hij de vele duizenden interviews die hij had met mensen in hun werk. De eerste tien jaar van zijn loopbaan mocht hij zich bij Shell als redacteur vrijelijk door de diverse bestuurslagen en de gremia van vakmensen heen bewegen. Dat vestigde de overtuiging dat er vaak meer winst te behalen is met betere samenwerking dan met plannenmakerij. Hij was verder werkzaam als journalist, regisseur en directeur.

In ’91 richtte hij een succesvol communicatieadviesbureau op. Omdat hij zich door het predikaat communicatie beperkt voelde in zijn slagkracht, trad hij in 2001 als partner toe bij Overmars Organisatie Adviseurs. Samen met Jaap Peters en een paar andere mannen van het eerste uur, richtte hij in 2002 DeLimes op, de basis van het huidige NetMerk. Groeien doet een organisatie in zijn visie niet door in kosten te snijden of door fusies en overnames maar eerst en vooral door de samenwerking te verbeteren. Om te beginnen binnen de organisatie maar ook daarbuiten. Harold doorziet snel de patronen en weet vaak met minimale ingrepen grote verbeteringen aan te brengen. Logisch dat hij daarbij graag samenwerkt met mensen uit de organisatie zelf. Eén op één of met z’n allen tegelijk, honderden desnoods, in één ruimte. Harold is meester in de kleine (emergente) strategie en spart graag met collegae van de ‘grand strategy’. Ook met mensen die de puntjes op de i weten te zetten, heeft hij doorgaans een zeer productieve relatie.

Harold is actief als coach, conferentieleider, schrijver, spreker, trainer, adviseur, bestuurder en interim-manager. Hij heeft daarbij een onwrikbaar geloof in eenieders eigen kunnen en de kracht van communicatie. Zie ook www.haroldjanssen.nl

In oktober 2016 verscheen van zijn hand het boek boek "De Hark voorbij" - Rijnlands denken en de menselijke maat.

Harold schreef met Jaap Peters het populairste artikel van 2010 op managementsite.nl, namelijk: "Heeft Het Nieuwe Werken de Toekomst?"  en was nauw betrokken bij het tot stand komen van "Het Rijnland Praktijkboekje"  en Het Rijnland Veranderboekje.

In april 2014 kwam het eerste e-book in de Rijnland-reeks met de titel "Nieuwe tijden, anders organiseren. Waarom Rijnlands moet." geschreven door Harold en Jaap uit.

Samen met Esther Barfooth schreef hij het artikel "Vakmensen aller landen, verenigt u!" dat op 20 mei 2015 verscheen in NRC.next.

In september 2015 kwam zijn boekje "De Snuffelmuis" uit. Over hoe het echt werkt "veranderen". Inmiddels ook in het Engels verschenen onder de titel Little Snoop Mouse.

In samenwerking met Reed Bussines organiseren wij een aantal keren per jaar het congres "Nieuwe Tijden, Anders Organiseren".

contact: harold.janssen@delimes.nl of secretariaat@delimes.nl

 

Hoe komt het toch dat organisaties vaak functioneren, ondanks het feit dat ze gemanaged worden? Beetje provocerend misschien, maar het zoeken naar antwoorden op die vraag heeft Harold al vele verrassende inzichten opgeleverd. Elke management-interventie kent verborgen en neveneffecten die vroeg of laat - maar in 100 procent van de gevallen - iets anders opleveren dan de bedoeling was. In de huidige tijd, met z'n grote verandering, voegen die neveneffecten zich naar de Zeitgeist. Dan kan het er zomaar op lijken dat het geholpen heeft, dat was er in nota's is opgetekend en wat er is geimplementeerd inderdaad de toekomst dichterbij gehaald heeft. Maar pas op. Het is zeer waarschijnlijk dat u toch in een fatale spiraal terecht gekomen bent.